Zakonske obaveze

PROCENA UTICAJA NA ŽIVOTNU SREDINU

Procena uticaja na životnu sredinu je zakonska obaveza privrednih subjekata:

  • Koji planiraju nove projekte
  • Koji planiraju rekonstrukciju, promenu kapaciteta i tehnologije realizovanih projekata
  • Koji su realizovali projekte i obavljaju delatnost, bez sprovedenog postupka procene uticaja (zatečeno stanje)

Ekomons – usluge u oblasti zaštite životne sredine

Propisima su definisane:

  • Liste projekata za koje se može zahtevati procena uticaja
  • Liste projekata za koje je obavezna procena uticaja

Ekomons – usluge u oblasti zaštite životne sredine

Faze procene uticaja na životnu sredinu:

  • Odlučivanje o potrebi izrade Studije o proceni uticaja na životnu sredinu
  • Odlučivanje o obimu i sadržaju Studije o proceni uticaja na životnu sredinu
  • Odlučivanje o saglasnosti na Studiju o proceni uticaja na životnu sredinu

Ekomons – usluge u oblasti zaštite životne sredine

Procena uticaja na životnu sredinu je javan postupak, sa pravom učešća zainteresovane javnosti i organa.

Nadležni organi za odlučivanje o potrebi procene uticaja (u zavinosti od lokacije, kapaciteta i planirane tehnologije):

  • Ministarstvo nadležno za poslove zaštite životne sredine
  • Autonomna pokrajina
  • Lokakne samouprave

Ekomons – usluge u oblasti zaštite životne sredine

Nadležni organi za inspkecijski nadzor u oblasti procene uticaja:

  • Republički inspektori za zaštitu životne sredine
  • Pokrajinski inspektori za zaštitu životne sredine
  • Lokalni inspektori za zaštitu životne sredine

Ekomons – usluge u oblasti zaštite životne sredine

Propisi u oblasti procene uticaja:

  • Zakon o proceni uticaja na životnu sredinu i podzakonska akta doneta na osnovu njega

Ekomons – usluge u oblasti zaštite životne sredine

Termini u skladu sa propisima  procene uticaja:

  • Nosilac projekta je lice koje planira da obavlja ili obavlja delatnost iz oblasti koja je predmet procene uticaja na životnu sredinu
  • Projekat je izvođenje građevinskih radova, ugradnja postrojenja i opreme, njihova rekonstrukcija, uklanjanje i promena tehnologije…
  • Zainteresovana javnost je javnost na koju projekat utiče ili je verovatno da će uticati
  • Zainteresovani organi i organizacije su organi i organizacije republike, odnosno autonomne pokrajine i lokalne samouprave
  • Studija o proceni uticaja na životnu sredinu je dokument kojim se analizira i ocenjuje kvalitet činilaca životne sredine i njihova osetljivost na od planiranih aktivnosti, određuju neophodne mere i uslovi za sprečavanje, smanjenje i otklanjanje štetnih uticaja na životnu sredinu

UPRAVLJANJE OTPADOM

Dozvole za upravljanje otpadom su zakonska obaveza privrednih subjekata koji obavljaju delatnost upravljanja otpadom.

Propisima su predviđene:

  • Dozvole za sakupljanje opasnog i neopasnog otpada
  • Dozvole za transport opasnog i neopasnog otpada
  • Dozvole za skladištenje opasnog i neopasnog otpada
  • Dozvole za ponovno iskorišćenje opasnog i neopasnog otpada
  • Dozvole za odlaganje opasnog i neopasnog otpada
  • Dozvole za rad mobilnog postrojenja za upravljanje otpadom
  • Dozvole za uvoz ,izvoz i tranzit opasnog i neopasnog otpada

Ekomons Usluge zaštite životne sredine

Postupak:

  • Postupak započinje dostavljanjem zahteva za izdavanje dozvole i propisane dokumentacije nadležnom organu
  • Po prihvatanju dokumentacije od strane nadležnog organa, obavlja se inspekcijski nadzor u cilju ispunjenosti uslova upravljanja otpadom i izdavanja dozvole
  • Postupak izdavanja dozvola je javan, uz pravo učešća zainteresovane javnosti

Ekomons Usluge zaštite životne sredine

Nadležni organi za izdavanje dozvola za upravljanje otpadom (u zavisnosti od karaktera otpada, lokacije i planirane tehnologije):

  • Ministarstvo nadležno za poslove zaštite životne sredine
  • Autonomna pokrajina
  • Lokakne samouprave

Ekomons Usluge zaštite životne sredine

Nadležni organi za inspkecijski nadzor u oblasti upravljanja otpadom:

  • Republički inspektori za zaštitu životne sredine
  • Pokrajinski inspektori za zaštitu životne sredine
  • Lokalni inspektori za zaštitu životne sredine

Ekomons Usluge zaštite životne sredine

Evidencija o upravljanju otpadom je zakonska obaveza privrednih subjekata koji su uključeni u sistem upravljanja otpadom.

Učesnici u sistemu upravljanja otpadom:

  • Operateri za upravljanje otpadom
  • Uvoznici i izvoznici otpada
  • Proizvođači otpada
  • Vlasnici i trgovci otpada
  • Uvoznici proizvoda koji posle upotrebe postaju posebni tokvi otpada

Usluge zaštite životne sredine

Propisima je definisano:

  • Vođenja dnevne evidencije o upravljanju otpadom
  • Vođenja odgovarajućih dokumenata o kretanju otpada
  • Dostavljanja godišnjih izveštaja o upravljanja otpadom
  • Klasifikacija otpada
  • Karakterizacija, ispitivanje otpada u slučaju sumnje na opasne karakteristike

Usluge zaštite životne sredine

Nadležni organi za vođenje registra o dostavljenim izveštajima o upravljanju otpadom:

  • Ministarstvo za poslove zaštite životne sredine
  • Agencija za zaštitu životne sredine

Usluge zaštite životne sredine

Postavljanje lica za upravljanje otpadom je zakonska obaveza privednih subjekata koji su uključeni u sistem upravljanja otpadom .

Propisima je definisano:

  • Kvalifikovano lice odgovorno za stručni rad u postrojenju (obaveza operatera za upravljanje otpadom)
  • Lice odgovorno za upravljanje otpadom (obaveza proizvođač i dr. učesnika u sistemu upravljanja otpada)
  • U zavisnosti od karaktera otpada, kvalifikovana lica moraju imati odgovarajuću stručnu spremu

Ekomons Usluge zaštite životne sredine

Plan upravljanja otpadom je zakonska obaveza za:

  • privredne subjekte koji godišnje generišu više od 100 tona neopasnog otpada ili više od 200 kilograma opasnog otpada
  • operatere koji pribavljaju integrisanu dozvolu

Ekomons Usluge zaštite životne sredine

Cilj izrade plana upravljanja otpadom:

  • Identifikacija struja otpada koje se generišu
  • Klasifikacija i karakterizacija generisanog otpada
  • Definisanje načina sakupljanja generisanog otpada na mestu nastanka, načina razvrstavanja i uslovnog skladištenja
  • Način vođenja evidencije i dokumentacije
  • Definisanje mera zaštite životne sredine
  • Definisanje drugih mera neophodnih za pravilno upravljanje otpadom

Ekomons Usluge zaštite životne sredine

Propisi u oblasti upravljanja otpadom:

  • Zakon o upravljanju otpadom i podzakonska akta doneta na osnovu njega

Ekomons Usluge zaštite životne sredine

Termini u skladu sa propisima u oblasti upravljanja otpadom:

  • Mobilno postrojenje za upravljanje otpadom je ono koje se može premeštati od lokacije do lokacije
  • Postrojenje za upravljanje otpadom je stacionarna tehnička jedinica
  • Operater za upravljanje otpadom je lice na čije ime se izdaje dozvola za upravljanje otpadom
  • Sakupljanje otpada je prikupljanje otpada za potrebe transporta
  • Skladištenje otpada jeste privremeno čuvanje otpada
  • Transport otpada jes prevoz otpada koji obuhvata i njegov utovar i istovar
  • Tretman otpada su pripremne i konačne operacije ponovnog iskorišćenja ili odlaganja
  • Ponovno iskorišćenje je svaka operacija čiji je glavni rezultat upotreba otpada u korisne svrhe (R lista operacija ponovnog iskorišćenja)
  • Odlaganje otpada je operacija koja nije ponovno iskorišćenje otpada (D lista operacija odlaganja)
  • Prekogranično kretanje otpada jeste uvoz, tranzit i izvoz otpada
  • Otpad je svaka materija ili predmet koji držalac odbacuje, namerava ili je neophodno da odbaci
  • Neopasan otpad je otpad koji nema karakteristike opasnog otpada
  • Opasan otpad je otpad koji ima opasne karakteristike
  • Proizvođač otpada je svako lice čijom aktivnošću nastaje otpad
  • Trgovac otpadom je lice koji u svoje ime kupuje i prodaje otpad, uključujući i trgovca koji ne preuzima otpad u posed
  • Posebni tokovi otpada (istrošene baterije i akumulatori, otpadna ulja, otpadne gume, otpad od električnih i elektronskih proizvoda, otpadnab vozila)
  • Karakterizacija otpada je postupak ispitivanja otpada preko laboratorije
  • Klasifikacija otpada je postupak svrstavanja otpada na jednu ili više lista otpada

DRUMSKI TRANSPORT OPASNIH MATERIJA (ADR)

Privredni subjekti koji su učesnici u transportu opasnog tereta, imaju zakonsku obavezu da obezbede licenciranog savetnika za bezbednost u transportu opasne robe u cilju pravilnog sprovođenja propisa u ovoj oblasti.

Učesnici u transportu opasnog tereta:

  • Pošiljalac opasnog tereta
  • Prevoznik opasnog tereta
  • Primalac opasnog tereta
  • Utovarilac opasnog tereta
  • Paker opasne materije
  • Punilac opasne materije

 

Učesnik u transportu dužan je da:

  • Dostavi lične podatke o savetniku za bezbednost u transportu opasne robe kojeg je angažovao
  • Dostavi godišnji izveštaj savetnika za bezbednost u transportu opasne robe
  • Sprovodi odrebe ADR-a prilikom transporta opasnog tereta

 

Nadležni organi za vođenje registra lisenciranih savetnika i dostavljenih izveštaja:

  • Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastukture

 

Nadležni organi za inspkecijski nadzor u oblasti transporta opasnog tereta:

  • Republički inspektori za drumski saobraćaj

 

Propisi u oblasti transporta opasnog tereta:

  • Zakon o transportu opasne robe i podzakonska akta doneta na osnovu njega
  • Evropski sporazum o opasnim materijama (ADR)

 

Termini u skladu sa propisima u oblasti transporta opasnih materija:

  • Prevoznik je lice koje obavlja prevoz opasnog tereta
  • Paker je lice koje pakuje opasnu robu u ambalažu i potrebi ga priprema za otpremu za transport
  • Pošiljalac je licekoje otprema opasnu robu
  • Primalac je lice koje preuzima opasnu robu nakon njenog prispeća
  • Punilac je lice koje puni opasnu robu u ambalažu
  • Utovarilac je je lice koje utovara u opasnu robu
  • Opasan teret je opasna roba koja je propisno upakovana, obeležena određenim obeležjima i oznakama, sa ispravno popunjenim prevoznim dokumentima i utovarena u prevozno sredstvo
  • Savetnik za bezbednost u transportu opasne robe je lice koje obavlja poslove kojima se obezbeđuje primena propisa u transportu opasne robe i koje ima sertifikat o stručnoj osposobljenosti

UPRAVLJANJE HEMIKALIJAMA I BIOCIDNIM PROIZVODIMA

Privredni subjekti koji su učesnici u sistemu upravljanja hemikalijama i biocidnim proizvodima, imaju zakonsku obavezu da obezbede licenciranog savetnika za hemikalije u cilju sprovođenja propisanog u ovoj oblasti.

Učesnici u upravljanju hemikalijama i biocidnim proizvodima:

  • Dalji korisnik hemikalije i biocidnog proizvoda
  • Proizvođač hemikalije i biocidnog proizvoda
  • Distributer hemikalije i biocidnog proizvoda
  • Uvoznik hemikalije i biocidnog proizvoda

 

Učesnici u upravljanju hemikalijama i biocidnim proizvodima dužni su da:

  • Prijave supstance i smeše u Registar hemikalija i biociodnih proizvoda
  • Izrade bezbednosne liste za supstance i smeše i dostave ih u daljoj distribuciji
  • Pravilno klasifikuju i obeleže ambalažu proizvoda
  • Prijave biocidni proizvod na privremenu listu za njegovo korišćenje
  • Vode računa o listi supstanci koje izazivaju zabrinutost i njihovoj mogućoj primeni
  • Vode računa o listi supstanci za koje važe ograničenja i zabrane proizvodnje, njihovo stavljanje u promet i korišćenje
  • Sprovedu propisane postupke prilikom uvoza i izvoza
  • Pribave dozvolu za promet naročito opasnih hemikalija

 

Nadležni organ za vođenje registra, i izdavanje dozvola:

  • Ministarstvo za poslove zaštite životne sredine

 

Nadležni organi za inspkecijski nadzor u oblasti upravljanja hemikalijama i biocidnim proizvodima:

  • Republički inspektori za zaštitu životne sredine

 

Propisi u oblasti upravljanja hemikalijama i biocidnim proizvodima:

  • Zakon o hemikalijama i podzakonska akta doneta na osnovu njega
  • Zakon o biocidnim proizvodima i podzakonska akta doneta na osnovu njega

 

Termini u skladu sa propisima u oblasti upravljanja hemikalijama i biocidnim proizvodima:

  • Dalji korisnik je lice koje koristi supstancu ili supstancu sadržanu u smeši u industrijske ili profesionalne svrhe, uključujući i lice koje proizvodi smešu.
  • Distributer hemikalije je lice koje skladišti i stavlja u promet hemikalije
  • Distributer biocidnog proizvoda je lice, uključujući trgovca na malo, koji skladišti i stavlja na tržište biocidni proizvod;
  • Proizvođač je lice koji proizvodi supstancu;
  • Snabdevač je lice koje je proizvođač, uvoznik, distributer ili dalji korisnik
  • Biocidni proizvod je supstanca i smeša sa namenom da uništi, odvrati, učini bezopasnim, spreči delovanje ili drugačije kontroliše štetni organizam
  • Hemikalija je supstanca i smeša
  • Naročito opasne hemikalije su hemikalije koje imaju određene specifične klase i kategorije opasnoti
  • Stavljanje u promet je snabdevanje ili činjenje dostupnim hemikalija trećim licima, pri čemu se i uvoz smatra stavljanjem u promet
  • Savetnik za hemikalije je lice koje obavlja poslove kojima se obezbeđuje primena propisa u oblasti upravljanja hemikalijama i koje ima sertifikat o stručnoj osposobljenosti

LAKO ISPARLJIVA ORGANSKA JEDINJENJA (VOC)

Privredni subjekti koji se bave skladištenjem i distribucijom nafte i naftnih derivata, ili u svom proizvodnom procesu koriste organske rastvarače dužni su da primenjuju propisane mere u cilju smanjenja emisije lako isparljivih organskih jedinjenja (VOC).

Propisima je definisana:

  • Lista malih postrojenja u kojima dolazi do emisije VOC-a
  • Lista srednjih postrojenja u kojima dolazi do emisije VOC-a
    Obaveza privrednih subjekata je da:
  • Prijave postrojenja nadležnom organu
  • Izrade godišnji masenibilans rastvarača
  • Zamene korišćenje određenih opasnih materija koje sadrže VOC
  • Ispoštuju granične vrednosti emisije VOC-a
  • Primene šemu smanjenja emisije VOC-a

 

Nadležni organi za registraciju postrojenja i vođenje evidencije o VOC-u:

  • Ministarstvo za poslove zaštite životne sredine
  • Agencija za zaštitu životne sredine

 

Nadležni organi za inspkecijski nadzor u oblasti VOC-a:

  • Republički inspektori za zaštitu životne sredine
  • Pokrajinski inspektori za zaštitu životne sredine
  • Lokalni inspektori za zaštitu životne sredine

 

Propisi u oblasti VOC-a:

  • Zakon o zaštiti vazduha i podzakonska akta doneta na osnovu njega
  • Uredba o listi industrijskih postrojenja i aktivnosti u kojima se kontrolišu emisije isparljivih organskih jedinjenja, o vrednostima emisije isparljivih organskih jedinjenja pri određenoj potrošnji rastvarača i ukupnim dozvoljenim emisijama, kao i šemi za smanjenje emisija

 

Termini u skladu sa propisima u oblasti zaštite vazduha:

  • Operater je lice koje u skladu sa propisima upravlja i kontroliše postrojenje
  • Stacionarni izvor zagađivanja je stacionarna tehnička jedinica
  • Fugitivne emisije su emisije koje nisu ispuštene u vazduh, zemljište i vodu putem organizovanih i kontrolisanih ispusta
  • Isparljivo organsko jedinjenje (VOC) je bilo koje organsko jedinjenje koje na temperaturi od 293,15 K ima pritisak pare 0,01 kPa ili veći, ili koje ima odgovarajuću isparljivost pod uslovima temperature i pritiska u kojima se primenjuje
  • Organski rastvarač je isparljivo organsko jedinjenje koje u procesu ne podleže hemijskoj promeni, a koristi se samostalno ili u kombinaciji sa drugim supstancama u sledeće svrhe
  • Maseni bilan rastvarača je ukupna potrošnja organskog rastvarača
  • Šema za smanjenje emisije čine definisane propisane mere, načini i postupci za smanjenje VOC-a

REGISTRI IZVORA ZAGAĐIVANJA ŽIVOTNE SREDINE

Privredni subjekti dužni su da dostavljaju podatke od značaja za vođenje registra izvora zagđivanja u rokvima propisnim zakonom.

Propisima su definisane:

  • Delatnosti i minimalne granične vrednosti za izveštavanje
  • Spisak zagađujućih materija koje se emituju u zavisnosti od delatnosti
  • Obrasci i način dostavjanja izveštaja o emisijama u vodu, vazduh, zemljište i izveštaja o upravljanju otpadom
  • Rokovi za dostavljanje izveštaja

 

Postupak:

  • Izveštaji se dostavljaju nadležnom organu u papirnom ili elektronskom obliku na propisanim obrascima

 

Nadležni organi za vođenje registra:

  • Agencija za zaštitu životne srdine
  • Lokalne samouprave

 

Nadležni organi za inspkecijski nadzor u oblasti izveštavanja o zagađenju životne sredine:

  • Republički inspektori za zaštitu životne sredine
  • Lokalni inspektori za zaštitu životne sredine

 

Propisi u oblasti izveštavanja o zagađenju životne sredine:

  • Zakon o zaštiti životne sredine i podzakonska akta doneta na osnovu njega

 

Termini u skladu sa propisima u oblasti izveštavanja o zagađenju životne sredine:

  • Registar izvora zagađivanja životne sredine je skup sistematizovanih podataka i informacija o vrstama, količinama, načinu i mestu unošenja, ispuštanja ili odlaganja zagađujućih materija u gasovitom, tečnom i čvrstom agregatnom stanju ili ispuštanja energije (buke, vibracija, toplote, jonizujućeg i nejonizujućeg zračenja) iz tačkastih, linijskih i površinskih izvora zagađivanja u životnu sredinu
  • Nacionalni registar izvora zagađivanja vodi Agencija za zaštitu životne srdine
  • Lokalni registar izvora zagađivanja vode lokalne samouprave

INTEGRISANA KONTROLA I SPREČAVANJE ZAGAĐENJA (IPPC)

Privredni subjekti koji obavljaju aktivnosti koje imaju značajan uticaj na životnu sredinu i zdravlje ljudi imaju zakonsku obavezu pribavljanja integrisane dozvole.

Propisama su definisane:

  • Aktivnosti i vrste postrojenja
  • Granične vrednosti kapaciteti postrojenja

 

Postupak započinje podnošenjem zahteva i propisane zakonske dokumentacije nadležnom organu.

Nadležni organ na osnovu sprovedenog postupka donosi rešenje o integrisanoj dozvoli.

Postupak je javan, uz pravo učešća zainteresovane javnosti.

Nadležni organi za odlučivanje (u zavisnosti od ovlašćenja za izdavanje odobrenja za izgradnju):

  • Ministarstvo nadležno za poslove zaštite životne sredine
  • Autonomna pokrajina
  • Lokakne samouprave

 

Nadležni organi za inspkecijski nadzor u oblasti integrisane kontrole i sprečavanja zagađenja:

  • Republički inspektori za zaštitu životne sredine
  • Pokrajinski inspektori za zaštitu životne sredine
  • Lokalni inspektori za zaštitu životne sredine

 

Propisi u oblasti integrisane kontrole i srečavanja zagađenja:

  • Zakon o integrisanom sprečavanju i kontroli zagađivanja životne sredine i podzakonska akta doneta na osnovu njega

 

Termini u skladu sa propisima u oblasti integrisane kontrole i srečavanja zagađenja:

  • Postrojenje je stacionarna tehnička jedinica u kojima se izvodi jedna ili više aktivnosti koje su utvrđene posebnim propisom i za koje se izdaje integrisana dozvola
  • Integrisana dozvola je odluka nadležnog organa doneta u formi rešenja kojom se odobrava puštanje u rad postrojenja ili njegovog dela, odnosno obavljanje aktivnosti čiji sastavni deo čini dokumentacija sa utvrđenim uslovima kojima se garantuje da takvo postrojenje ili aktivnost odgovaraju zahtevima predviđenim propisima
  • Operater je lice koje upravlja postrojenjem ili ga kontroliše

ZAŠTITA OD UDESA

Privredni subjekti koji obavljaju određene aktivnosti u kojima je prisutna ili može biti prisutne opasne materije, imaju obavezu donošenja određene propisane dokumentacije u oblasti zaštite od udesa.

Propisima je definisano:

  • Granične vrednosti za koje se izrađuje dokumentacija
  • Dokumenta koja se izrađuju (Politika prevencije udesa, Izveštaj o bezbednosti i Plan zaštite od udesa)

 

Postupak:

  • Postupak započinje dostavljanjem dokumenata nadležnom organu
  • Nadležni organ na osnovu sprovedenog postupka donosi rešenje o davanju sagalsnosti
  • Postupak je javan, uz pravo učešća zainteresovane javnosti

 

Nadlžni organi za davanje sagalanosti (u zavisnosti od količina opasne materije u postrojenju):

  • Ministarstvo za poslove zaštite životne sredine
  • Ministarstvo unutrašnjih poslova

 

Nadležni oragni za inspekcijiski nadzor u oblasti zaštiite od udesa:

  • Republički inspektori za zaštitu životne sredine
  • Inspektor za vandredne situacije

 

Propisi u oblasti zaštite od hemijskog udesa:

  • Zakon o zaštiti životne sredine i podzakonska akta doneta na osnovu njega
  • Zakon o vanrednim situacijama i podzakonska akta doneta na osnovu njega

 

Termini u skladu sa propisima u oblasti zaštite od udesa:

  • Operater je lice koje upravlja postrojenjem ili ga kontroliše
  • Seveso postrojenje je postrojenje u kojima je prisutna opasna materija u jednakim ili većim količinama od propisanih u skladu sa propisima u oblasti zaštite životne sredine
  • Postrojenje je tehnološka jedinica u kojoj može biti prisutna opasna materija u jednakim ili većim količinama od propisanih u skladu sa propisima u oblasti vandrednih situacija
  • Politike prevencije udesa je dokument koji sadrži ciljeve i principe delovanja operatera koji nije seveso postrojenje, radi kontrole opasnosti od hemijskog udesa u skladu sa propisima u oblasti zaštite životne sredine
  • Plan zaštite od udesa seveso postrojenja je dokument koji sadrži ciljeve i principe delovanja Seveso operatera, radi kontrole opasnosti od hemijskog udesa u skladu sa propisima u oblasti zaštite životne sredine
  • Izveštaj o bezbednosti seveso postrojenja je dokument koji sadrži informacije o sistemu upravljanja i organizacije operatera seveso postrojenja,opis postrojenja,analizu rizika, način reagovanja, mere zaštite i mere za sprečavanje posledica u skladu sa propisima u oblasti zaštite životne sredine;
  • Plan zaštite od udesa je dokument koji sadrži ciljeve i principe delovanja operatera koji nije seveso postrojenje, radi kontrole opasnosti od hemijskog udesa u skladu sa propisima u oblasti vanrednih situacija
  • Opasne materije su hemikalije i druge materije koje imaju štetne i opasne karakteristike