Zakonske obaveze
PROCENA UTICAJA NA ŽIVOTNU SREDINU
Procena uticaja na životnu sredinu je zakonska obaveza privrednih subjekata:
- Koji planiraju nove projekte
- Koji planiraju rekonstrukciju, promenu kapaciteta i tehnologije realizovanih projekata
- Koji su realizovali projekte i obavljaju delatnost, bez sprovedenog postupka procene uticaja (zatečeno stanje)
Ekomons – usluge u oblasti zaštite životne sredine
Propisima su definisane:
- Liste projekata za koje se može zahtevati procena uticaja
- Liste projekata za koje je obavezna procena uticaja
Ekomons – usluge u oblasti zaštite životne sredine
Faze procene uticaja na životnu sredinu:
- Odlučivanje o potrebi izrade Studije o proceni uticaja na životnu sredinu
- Odlučivanje o obimu i sadržaju Studije o proceni uticaja na životnu sredinu
- Odlučivanje o saglasnosti na Studiju o proceni uticaja na životnu sredinu
Ekomons – usluge u oblasti zaštite životne sredine
Procena uticaja na životnu sredinu je javan postupak, sa pravom učešća zainteresovane javnosti i organa.
Nadležni organi za odlučivanje o potrebi procene uticaja (u zavinosti od lokacije, kapaciteta i planirane tehnologije):
- Ministarstvo nadležno za poslove zaštite životne sredine
- Autonomna pokrajina
- Lokakne samouprave
Ekomons – usluge u oblasti zaštite životne sredine
Nadležni organi za inspkecijski nadzor u oblasti procene uticaja:
- Republički inspektori za zaštitu životne sredine
- Pokrajinski inspektori za zaštitu životne sredine
- Lokalni inspektori za zaštitu životne sredine
Ekomons – usluge u oblasti zaštite životne sredine
Propisi u oblasti procene uticaja:
- Zakon o proceni uticaja na životnu sredinu i podzakonska akta doneta na osnovu njega
Ekomons – usluge u oblasti zaštite životne sredine
Termini u skladu sa propisima procene uticaja:
- Nosilac projekta je lice koje planira da obavlja ili obavlja delatnost iz oblasti koja je predmet procene uticaja na životnu sredinu
- Projekat je izvođenje građevinskih radova, ugradnja postrojenja i opreme, njihova rekonstrukcija, uklanjanje i promena tehnologije…
- Zainteresovana javnost je javnost na koju projekat utiče ili je verovatno da će uticati
- Zainteresovani organi i organizacije su organi i organizacije republike, odnosno autonomne pokrajine i lokalne samouprave
- Studija o proceni uticaja na životnu sredinu je dokument kojim se analizira i ocenjuje kvalitet činilaca životne sredine i njihova osetljivost na od planiranih aktivnosti, određuju neophodne mere i uslovi za sprečavanje, smanjenje i otklanjanje štetnih uticaja na životnu sredinu
UPRAVLJANJE OTPADOM
Dozvole za upravljanje otpadom su zakonska obaveza privrednih subjekata koji obavljaju delatnost upravljanja otpadom.
Propisima su predviđene:
- Dozvole za sakupljanje opasnog i neopasnog otpada
- Dozvole za transport opasnog i neopasnog otpada
- Dozvole za skladištenje opasnog i neopasnog otpada
- Dozvole za ponovno iskorišćenje opasnog i neopasnog otpada
- Dozvole za odlaganje opasnog i neopasnog otpada
- Dozvole za rad mobilnog postrojenja za upravljanje otpadom
- Dozvole za uvoz ,izvoz i tranzit opasnog i neopasnog otpada
Ekomons Usluge zaštite životne sredine
Postupak:
- Postupak započinje dostavljanjem zahteva za izdavanje dozvole i propisane dokumentacije nadležnom organu
- Po prihvatanju dokumentacije od strane nadležnog organa, obavlja se inspekcijski nadzor u cilju ispunjenosti uslova upravljanja otpadom i izdavanja dozvole
- Postupak izdavanja dozvola je javan, uz pravo učešća zainteresovane javnosti
Ekomons Usluge zaštite životne sredine
Nadležni organi za izdavanje dozvola za upravljanje otpadom (u zavisnosti od karaktera otpada, lokacije i planirane tehnologije):
- Ministarstvo nadležno za poslove zaštite životne sredine
- Autonomna pokrajina
- Lokakne samouprave
Ekomons Usluge zaštite životne sredine
Nadležni organi za inspkecijski nadzor u oblasti upravljanja otpadom:
- Republički inspektori za zaštitu životne sredine
- Pokrajinski inspektori za zaštitu životne sredine
- Lokalni inspektori za zaštitu životne sredine
Ekomons Usluge zaštite životne sredine
Evidencija o upravljanju otpadom je zakonska obaveza privrednih subjekata koji su uključeni u sistem upravljanja otpadom.
Učesnici u sistemu upravljanja otpadom:
- Operateri za upravljanje otpadom
- Uvoznici i izvoznici otpada
- Proizvođači otpada
- Vlasnici i trgovci otpada
- Uvoznici proizvoda koji posle upotrebe postaju posebni tokvi otpada
Usluge zaštite životne sredine
Propisima je definisano:
- Vođenja dnevne evidencije o upravljanju otpadom
- Vođenja odgovarajućih dokumenata o kretanju otpada
- Dostavljanja godišnjih izveštaja o upravljanja otpadom
- Klasifikacija otpada
- Karakterizacija, ispitivanje otpada u slučaju sumnje na opasne karakteristike
Usluge zaštite životne sredine
Nadležni organi za vođenje registra o dostavljenim izveštajima o upravljanju otpadom:
- Ministarstvo za poslove zaštite životne sredine
- Agencija za zaštitu životne sredine
Usluge zaštite životne sredine
Postavljanje lica za upravljanje otpadom je zakonska obaveza privednih subjekata koji su uključeni u sistem upravljanja otpadom .
Propisima je definisano:
- Kvalifikovano lice odgovorno za stručni rad u postrojenju (obaveza operatera za upravljanje otpadom)
- Lice odgovorno za upravljanje otpadom (obaveza proizvođač i dr. učesnika u sistemu upravljanja otpada)
- U zavisnosti od karaktera otpada, kvalifikovana lica moraju imati odgovarajuću stručnu spremu
Ekomons Usluge zaštite životne sredine
Plan upravljanja otpadom je zakonska obaveza za:
- privredne subjekte koji godišnje generišu više od 100 tona neopasnog otpada ili više od 200 kilograma opasnog otpada
- operatere koji pribavljaju integrisanu dozvolu
Ekomons Usluge zaštite životne sredine
Cilj izrade plana upravljanja otpadom:
- Identifikacija struja otpada koje se generišu
- Klasifikacija i karakterizacija generisanog otpada
- Definisanje načina sakupljanja generisanog otpada na mestu nastanka, načina razvrstavanja i uslovnog skladištenja
- Način vođenja evidencije i dokumentacije
- Definisanje mera zaštite životne sredine
- Definisanje drugih mera neophodnih za pravilno upravljanje otpadom
Ekomons Usluge zaštite životne sredine
Propisi u oblasti upravljanja otpadom:
- Zakon o upravljanju otpadom i podzakonska akta doneta na osnovu njega
Ekomons Usluge zaštite životne sredine
Termini u skladu sa propisima u oblasti upravljanja otpadom:
- Mobilno postrojenje za upravljanje otpadom je ono koje se može premeštati od lokacije do lokacije
- Postrojenje za upravljanje otpadom je stacionarna tehnička jedinica
- Operater za upravljanje otpadom je lice na čije ime se izdaje dozvola za upravljanje otpadom
- Sakupljanje otpada je prikupljanje otpada za potrebe transporta
- Skladištenje otpada jeste privremeno čuvanje otpada
- Transport otpada jes prevoz otpada koji obuhvata i njegov utovar i istovar
- Tretman otpada su pripremne i konačne operacije ponovnog iskorišćenja ili odlaganja
- Ponovno iskorišćenje je svaka operacija čiji je glavni rezultat upotreba otpada u korisne svrhe (R lista operacija ponovnog iskorišćenja)
- Odlaganje otpada je operacija koja nije ponovno iskorišćenje otpada (D lista operacija odlaganja)
- Prekogranično kretanje otpada jeste uvoz, tranzit i izvoz otpada
- Otpad je svaka materija ili predmet koji držalac odbacuje, namerava ili je neophodno da odbaci
- Neopasan otpad je otpad koji nema karakteristike opasnog otpada
- Opasan otpad je otpad koji ima opasne karakteristike
- Proizvođač otpada je svako lice čijom aktivnošću nastaje otpad
- Trgovac otpadom je lice koji u svoje ime kupuje i prodaje otpad, uključujući i trgovca koji ne preuzima otpad u posed
- Posebni tokovi otpada (istrošene baterije i akumulatori, otpadna ulja, otpadne gume, otpad od električnih i elektronskih proizvoda, otpadnab vozila)
- Karakterizacija otpada je postupak ispitivanja otpada preko laboratorije
- Klasifikacija otpada je postupak svrstavanja otpada na jednu ili više lista otpada
DRUMSKI TRANSPORT OPASNIH MATERIJA (ADR)
Privredni subjekti koji su učesnici u transportu opasnog tereta, imaju zakonsku obavezu da obezbede licenciranog savetnika za bezbednost u transportu opasne robe u cilju pravilnog sprovođenja propisa u ovoj oblasti.
Učesnici u transportu opasnog tereta:
- Pošiljalac opasnog tereta
- Prevoznik opasnog tereta
- Primalac opasnog tereta
- Utovarilac opasnog tereta
- Paker opasne materije
- Punilac opasne materije
Učesnik u transportu dužan je da:
- Dostavi lične podatke o savetniku za bezbednost u transportu opasne robe kojeg je angažovao
- Dostavi godišnji izveštaj savetnika za bezbednost u transportu opasne robe
- Sprovodi odrebe ADR-a prilikom transporta opasnog tereta
Nadležni organi za vođenje registra lisenciranih savetnika i dostavljenih izveštaja:
- Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastukture
Nadležni organi za inspkecijski nadzor u oblasti transporta opasnog tereta:
- Republički inspektori za drumski saobraćaj
Propisi u oblasti transporta opasnog tereta:
- Zakon o transportu opasne robe i podzakonska akta doneta na osnovu njega
- Evropski sporazum o opasnim materijama (ADR)
Termini u skladu sa propisima u oblasti transporta opasnih materija:
- Prevoznik je lice koje obavlja prevoz opasnog tereta
- Paker je lice koje pakuje opasnu robu u ambalažu i potrebi ga priprema za otpremu za transport
- Pošiljalac je licekoje otprema opasnu robu
- Primalac je lice koje preuzima opasnu robu nakon njenog prispeća
- Punilac je lice koje puni opasnu robu u ambalažu
- Utovarilac je je lice koje utovara u opasnu robu
- Opasan teret je opasna roba koja je propisno upakovana, obeležena određenim obeležjima i oznakama, sa ispravno popunjenim prevoznim dokumentima i utovarena u prevozno sredstvo
- Savetnik za bezbednost u transportu opasne robe je lice koje obavlja poslove kojima se obezbeđuje primena propisa u transportu opasne robe i koje ima sertifikat o stručnoj osposobljenosti
UPRAVLJANJE HEMIKALIJAMA I BIOCIDNIM PROIZVODIMA
Privredni subjekti koji su učesnici u sistemu upravljanja hemikalijama i biocidnim proizvodima, imaju zakonsku obavezu da obezbede licenciranog savetnika za hemikalije u cilju sprovođenja propisanog u ovoj oblasti.
Učesnici u upravljanju hemikalijama i biocidnim proizvodima:
- Dalji korisnik hemikalije i biocidnog proizvoda
- Proizvođač hemikalije i biocidnog proizvoda
- Distributer hemikalije i biocidnog proizvoda
- Uvoznik hemikalije i biocidnog proizvoda
Učesnici u upravljanju hemikalijama i biocidnim proizvodima dužni su da:
- Prijave supstance i smeše u Registar hemikalija i biociodnih proizvoda
- Izrade bezbednosne liste za supstance i smeše i dostave ih u daljoj distribuciji
- Pravilno klasifikuju i obeleže ambalažu proizvoda
- Prijave biocidni proizvod na privremenu listu za njegovo korišćenje
- Vode računa o listi supstanci koje izazivaju zabrinutost i njihovoj mogućoj primeni
- Vode računa o listi supstanci za koje važe ograničenja i zabrane proizvodnje, njihovo stavljanje u promet i korišćenje
- Sprovedu propisane postupke prilikom uvoza i izvoza
- Pribave dozvolu za promet naročito opasnih hemikalija
Nadležni organ za vođenje registra, i izdavanje dozvola:
- Ministarstvo za poslove zaštite životne sredine
Nadležni organi za inspkecijski nadzor u oblasti upravljanja hemikalijama i biocidnim proizvodima:
- Republički inspektori za zaštitu životne sredine
Propisi u oblasti upravljanja hemikalijama i biocidnim proizvodima:
- Zakon o hemikalijama i podzakonska akta doneta na osnovu njega
- Zakon o biocidnim proizvodima i podzakonska akta doneta na osnovu njega
Termini u skladu sa propisima u oblasti upravljanja hemikalijama i biocidnim proizvodima:
- Dalji korisnik je lice koje koristi supstancu ili supstancu sadržanu u smeši u industrijske ili profesionalne svrhe, uključujući i lice koje proizvodi smešu.
- Distributer hemikalije je lice koje skladišti i stavlja u promet hemikalije
- Distributer biocidnog proizvoda je lice, uključujući trgovca na malo, koji skladišti i stavlja na tržište biocidni proizvod;
- Proizvođač je lice koji proizvodi supstancu;
- Snabdevač je lice koje je proizvođač, uvoznik, distributer ili dalji korisnik
- Biocidni proizvod je supstanca i smeša sa namenom da uništi, odvrati, učini bezopasnim, spreči delovanje ili drugačije kontroliše štetni organizam
- Hemikalija je supstanca i smeša
- Naročito opasne hemikalije su hemikalije koje imaju određene specifične klase i kategorije opasnoti
- Stavljanje u promet je snabdevanje ili činjenje dostupnim hemikalija trećim licima, pri čemu se i uvoz smatra stavljanjem u promet
- Savetnik za hemikalije je lice koje obavlja poslove kojima se obezbeđuje primena propisa u oblasti upravljanja hemikalijama i koje ima sertifikat o stručnoj osposobljenosti
LAKO ISPARLJIVA ORGANSKA JEDINJENJA (VOC)
Privredni subjekti koji se bave skladištenjem i distribucijom nafte i naftnih derivata, ili u svom proizvodnom procesu koriste organske rastvarače dužni su da primenjuju propisane mere u cilju smanjenja emisije lako isparljivih organskih jedinjenja (VOC).
Propisima je definisana:
- Lista malih postrojenja u kojima dolazi do emisije VOC-a
- Lista srednjih postrojenja u kojima dolazi do emisije VOC-a
Obaveza privrednih subjekata je da: - Prijave postrojenja nadležnom organu
- Izrade godišnji masenibilans rastvarača
- Zamene korišćenje određenih opasnih materija koje sadrže VOC
- Ispoštuju granične vrednosti emisije VOC-a
- Primene šemu smanjenja emisije VOC-a
Nadležni organi za registraciju postrojenja i vođenje evidencije o VOC-u:
- Ministarstvo za poslove zaštite životne sredine
- Agencija za zaštitu životne sredine
Nadležni organi za inspkecijski nadzor u oblasti VOC-a:
- Republički inspektori za zaštitu životne sredine
- Pokrajinski inspektori za zaštitu životne sredine
- Lokalni inspektori za zaštitu životne sredine
Propisi u oblasti VOC-a:
- Zakon o zaštiti vazduha i podzakonska akta doneta na osnovu njega
- Uredba o listi industrijskih postrojenja i aktivnosti u kojima se kontrolišu emisije isparljivih organskih jedinjenja, o vrednostima emisije isparljivih organskih jedinjenja pri određenoj potrošnji rastvarača i ukupnim dozvoljenim emisijama, kao i šemi za smanjenje emisija
Termini u skladu sa propisima u oblasti zaštite vazduha:
- Operater je lice koje u skladu sa propisima upravlja i kontroliše postrojenje
- Stacionarni izvor zagađivanja je stacionarna tehnička jedinica
- Fugitivne emisije su emisije koje nisu ispuštene u vazduh, zemljište i vodu putem organizovanih i kontrolisanih ispusta
- Isparljivo organsko jedinjenje (VOC) je bilo koje organsko jedinjenje koje na temperaturi od 293,15 K ima pritisak pare 0,01 kPa ili veći, ili koje ima odgovarajuću isparljivost pod uslovima temperature i pritiska u kojima se primenjuje
- Organski rastvarač je isparljivo organsko jedinjenje koje u procesu ne podleže hemijskoj promeni, a koristi se samostalno ili u kombinaciji sa drugim supstancama u sledeće svrhe
- Maseni bilan rastvarača je ukupna potrošnja organskog rastvarača
- Šema za smanjenje emisije čine definisane propisane mere, načini i postupci za smanjenje VOC-a
REGISTRI IZVORA ZAGAĐIVANJA ŽIVOTNE SREDINE
Privredni subjekti dužni su da dostavljaju podatke od značaja za vođenje registra izvora zagđivanja u rokvima propisnim zakonom.
Propisima su definisane:
- Delatnosti i minimalne granične vrednosti za izveštavanje
- Spisak zagađujućih materija koje se emituju u zavisnosti od delatnosti
- Obrasci i način dostavjanja izveštaja o emisijama u vodu, vazduh, zemljište i izveštaja o upravljanju otpadom
- Rokovi za dostavljanje izveštaja
Postupak:
- Izveštaji se dostavljaju nadležnom organu u papirnom ili elektronskom obliku na propisanim obrascima
Nadležni organi za vođenje registra:
- Agencija za zaštitu životne srdine
- Lokalne samouprave
Nadležni organi za inspkecijski nadzor u oblasti izveštavanja o zagađenju životne sredine:
- Republički inspektori za zaštitu životne sredine
- Lokalni inspektori za zaštitu životne sredine
Propisi u oblasti izveštavanja o zagađenju životne sredine:
- Zakon o zaštiti životne sredine i podzakonska akta doneta na osnovu njega
Termini u skladu sa propisima u oblasti izveštavanja o zagađenju životne sredine:
- Registar izvora zagađivanja životne sredine je skup sistematizovanih podataka i informacija o vrstama, količinama, načinu i mestu unošenja, ispuštanja ili odlaganja zagađujućih materija u gasovitom, tečnom i čvrstom agregatnom stanju ili ispuštanja energije (buke, vibracija, toplote, jonizujućeg i nejonizujućeg zračenja) iz tačkastih, linijskih i površinskih izvora zagađivanja u životnu sredinu
- Nacionalni registar izvora zagađivanja vodi Agencija za zaštitu životne srdine
- Lokalni registar izvora zagađivanja vode lokalne samouprave
INTEGRISANA KONTROLA I SPREČAVANJE ZAGAĐENJA (IPPC)
Privredni subjekti koji obavljaju aktivnosti koje imaju značajan uticaj na životnu sredinu i zdravlje ljudi imaju zakonsku obavezu pribavljanja integrisane dozvole.
Propisama su definisane:
- Aktivnosti i vrste postrojenja
- Granične vrednosti kapaciteti postrojenja
Postupak započinje podnošenjem zahteva i propisane zakonske dokumentacije nadležnom organu.
Nadležni organ na osnovu sprovedenog postupka donosi rešenje o integrisanoj dozvoli.
Postupak je javan, uz pravo učešća zainteresovane javnosti.
Nadležni organi za odlučivanje (u zavisnosti od ovlašćenja za izdavanje odobrenja za izgradnju):
- Ministarstvo nadležno za poslove zaštite životne sredine
- Autonomna pokrajina
- Lokakne samouprave
Nadležni organi za inspkecijski nadzor u oblasti integrisane kontrole i sprečavanja zagađenja:
- Republički inspektori za zaštitu životne sredine
- Pokrajinski inspektori za zaštitu životne sredine
- Lokalni inspektori za zaštitu životne sredine
Propisi u oblasti integrisane kontrole i srečavanja zagađenja:
- Zakon o integrisanom sprečavanju i kontroli zagađivanja životne sredine i podzakonska akta doneta na osnovu njega
Termini u skladu sa propisima u oblasti integrisane kontrole i srečavanja zagađenja:
- Postrojenje je stacionarna tehnička jedinica u kojima se izvodi jedna ili više aktivnosti koje su utvrđene posebnim propisom i za koje se izdaje integrisana dozvola
- Integrisana dozvola je odluka nadležnog organa doneta u formi rešenja kojom se odobrava puštanje u rad postrojenja ili njegovog dela, odnosno obavljanje aktivnosti čiji sastavni deo čini dokumentacija sa utvrđenim uslovima kojima se garantuje da takvo postrojenje ili aktivnost odgovaraju zahtevima predviđenim propisima
- Operater je lice koje upravlja postrojenjem ili ga kontroliše
ZAŠTITA OD UDESA
Privredni subjekti koji obavljaju određene aktivnosti u kojima je prisutna ili može biti prisutne opasne materije, imaju obavezu donošenja određene propisane dokumentacije u oblasti zaštite od udesa.
Propisima je definisano:
- Granične vrednosti za koje se izrađuje dokumentacija
- Dokumenta koja se izrađuju (Politika prevencije udesa, Izveštaj o bezbednosti i Plan zaštite od udesa)
Postupak:
- Postupak započinje dostavljanjem dokumenata nadležnom organu
- Nadležni organ na osnovu sprovedenog postupka donosi rešenje o davanju sagalsnosti
- Postupak je javan, uz pravo učešća zainteresovane javnosti
Nadlžni organi za davanje sagalanosti (u zavisnosti od količina opasne materije u postrojenju):
- Ministarstvo za poslove zaštite životne sredine
- Ministarstvo unutrašnjih poslova
Nadležni oragni za inspekcijiski nadzor u oblasti zaštiite od udesa:
- Republički inspektori za zaštitu životne sredine
- Inspektor za vandredne situacije
Propisi u oblasti zaštite od hemijskog udesa:
- Zakon o zaštiti životne sredine i podzakonska akta doneta na osnovu njega
- Zakon o vanrednim situacijama i podzakonska akta doneta na osnovu njega
Termini u skladu sa propisima u oblasti zaštite od udesa:
- Operater je lice koje upravlja postrojenjem ili ga kontroliše
- Seveso postrojenje je postrojenje u kojima je prisutna opasna materija u jednakim ili većim količinama od propisanih u skladu sa propisima u oblasti zaštite životne sredine
- Postrojenje je tehnološka jedinica u kojoj može biti prisutna opasna materija u jednakim ili većim količinama od propisanih u skladu sa propisima u oblasti vandrednih situacija
- Politike prevencije udesa je dokument koji sadrži ciljeve i principe delovanja operatera koji nije seveso postrojenje, radi kontrole opasnosti od hemijskog udesa u skladu sa propisima u oblasti zaštite životne sredine
- Plan zaštite od udesa seveso postrojenja je dokument koji sadrži ciljeve i principe delovanja Seveso operatera, radi kontrole opasnosti od hemijskog udesa u skladu sa propisima u oblasti zaštite životne sredine
- Izveštaj o bezbednosti seveso postrojenja je dokument koji sadrži informacije o sistemu upravljanja i organizacije operatera seveso postrojenja,opis postrojenja,analizu rizika, način reagovanja, mere zaštite i mere za sprečavanje posledica u skladu sa propisima u oblasti zaštite životne sredine;
- Plan zaštite od udesa je dokument koji sadrži ciljeve i principe delovanja operatera koji nije seveso postrojenje, radi kontrole opasnosti od hemijskog udesa u skladu sa propisima u oblasti vanrednih situacija
- Opasne materije su hemikalije i druge materije koje imaju štetne i opasne karakteristike