Zanimljavi uslovi koji mora da se ispune za izvoz neopasnog otpada koji ima osobine sekundarne sirovine a koji su postavljeni na sajtu Ministarstva zaštite životne sredine na linku. Кonkretno mislimo na dole definisani uslov za ishodovanje izvozne dozvole za neopasan otpad.
U postupku odlučivanja Ministarstvo zaštite životne sredine razmatra svu priloženu dokumentaciju na kojoj će se zasnivati svaka Dozvola pojedinačno. S tim u vezi naglašavamo da se:
- dozvola ne može izdati za količinu koja će u budućnosti biti sakupljena od strane izvoznika, jer su njegova svojstva nepoznata i neispitana, a osnov za izdavanje Dozvole je upravo Izveštaj o uzirkovanju i ispitivanju konkretne količine otpada za koji se garantuje sastav, količina i svojstva otpada
- da se odobri višekratna isporuka otpada koji nije sakupljen, niti uzorkovan (u slučaju kada otpad sadrži iste fizičko-hemijske osobine, a izvoz obuhvata period od 12 meseci)
Kada govorimo o neopasnim otpadomima koji imaju sekundarne sirovine, mislimo na otpadne ferozne i obojene materijale (otpdno gvožđe, bakar …), koji se i najviše izvoze.
Na osnovu gore navedenog uslova, dozvola za izvoz predmetnog otpada se može izdati samo za količine koje se nalaze trenutno na skladištnim površinama domaćeg operatera u trenutku uzorkovanja od strane ovlašćene laboratorije.
Ne verujemo da nadležne laboratorije utvrđuju stvarne uskladištene količine predmetnog otpada u jednom trenutku kod operatera, niti su one nadležne za to. Obično se u predmetnim izveštajama, kroz date izjave operatera ovlašćenim laboratorijama, navode maksimalne količine predmetnog otpada u jednom trenutku na skladištu a koje su definisane u dozvolama za upravljanje otpadom.
Uslov za ishodovanje izvozne dozvole za predmetne otpade je takođe i pozitivan nalaz nadležnog inspektora za zaštitu životne sredine, kojim je konstatuje ispunjenost uslova iz izdate dozvole za upravljanje otpadom kod operatera koji zahteva izvoz. U predmetnim nadzorima, obično se konstatuju zapisnički na taj dan stvarne uskladištene količine u jednom trenutku, kroz proveru robnih kartica i evidencije koje operateri vode u NRIZ sistemu Agencije za zaštitu životne sredine. Konstatovane količine od strane inspektora u trenutku kontrole, su ustvari i količine za koje operater može dobiti izvoznu dozvolu. Uskladištene količine predmetnog otpada su uvek promenljiva kategorija, tako da se uglavnom konstatuju manje uskladištene količine u trenutku kontrole od onih navedenih u izveštajima ovlašćenih laboratorija.
Do sada, iz našeg iskustva, praksa je bila da se izvozna dozvola za predmetne otpade izdaje uglavnom na osnovu ugovorenih količina sa stranim ovlašćenim operaterom koji ga preuzimaju.
Glavna problematika koja se ovde javlja jeste nemogućnost operatera da ishoduje odgovarajuće dozvole za ugovorene količine sa stranim operaterom.
Domaći operateri su predmetne ugovore sklapali, pre svega na osnovu svojih mogućnosti i sposobnosti da predmetne otpade sakupe i obezbede preko svojih dobavljača za period važenja dozvole.
Količine otpad za koje domaći operateri u ovako definisanim uslovima mogu da ishodoju kroz dozvole za izvoz su znantno, zanatno manje. Domaćim operaterima je nametnutno da nemaju isplativost ishodovanja predmetnih dozvola, s obzriom bi za svaku malu količinu ponovo prolazi korz postupak ishodovanja dozvole koji sa vremenskog aspekta nije brz od strane nadležnog organa, a time i nemogućnost ispunjavanja obaveza prema stranim operaterima da dostave ugovorene količine u ugovorenom periodu.
Predmetni tekst je napisan pre svega zbog naših dole navedenih nedoumica:
- Da li se ovim uslovom stvarno postiže veći stepen kontrole izvoza predmetnog otpada?
- Da li u do sada objavljenim godišnjim izveštajima nadležnih inspekcija o izvršenim inspekcijskim nadzorima prekograničnog kretanja predmetnih otpada postoje statistički podaci o mnogobrojnim urtvđenim nepravilnostima a koji su naveli nadležno Ministarstvo da uvode ovakav uslov za izvoz predmetnih otpada?
- Da li je operaterima namerno nametnutno ishodovanje dozvola za izvoz malih, njima neisplativih količina predmetnog otpada, zbog toga što postoji nepisana odluka i interes nadležnog Ministarstva da se predmetni otpadi zadrže u Srbiji iz nekih strategijskih državnih razloga?
- Da li iza ove nepisane odluke nadležnog Ministarstva da se predmetni otpadi zadrže u Srbiji, postoji neki drugi razlog nama nepoznat, možda nečiji lični interes?